BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 23 Jun 2012

1st Love

Assalamualaikum w.b.t & selamat pagi semua. :)

Ok. Tgk pada tajuk, mcm ada lari sikit dri kisah muzik. Tp, tidak. Ianya still mengenai muzik. Hehe. So, teruskan membaca. Hehe.

1st love. Who's my 1st love? mesti ramai yg tertanya2, kn? Ok. Let me introduce u guys with my 1st love. Tada~~~!!!



Haha. Well, what i mean with the 1st love is not about the school itself. But, it's about the band. Convent Klang Brass Band. Hehe. 2008 is the 1st year that I've been involved with this band. Here some of my history, how my life had been change. After done with my study in form 6 at high school Klang, I've received a call by Uwais (DM for that current year), asking me to help her band to develop. I'm a lil bit shocked. How did she know about me? I'm not a well known band instructor. But why she pick me at the 1st place? Maybe this is my faith. So, i've accepted the offer.

Pada awal bulan, aku memanggil 4 org satu kumpulan utk menolong aku mengajar. Tp, salah sorg dri mereka berputus asa, dan menarik diri utk mengajar. Mgkin d sebabkan perangai dorg yg manja. Al-maklumlah, pompuan. haha. Mgkin juga di atas faktor alat2an yg sememangnya serba kekurangan. Mana tak nya, alatan zaman jepun pun ada lg dorg simpan. Haha. So, tinggallah kita 3 org sahaja. Kami ni je lh sedaya upaya membantu apa yg termampu utk dorg. Sepanjang tahun, kami mencurahkan bakti kt dorg. Smpaikan mereka berjaya menyertai Selangor Band Competition on that year. (Even tk dpt tempat, tp, mereka harus berbangga kerana setelah hampir 5 tahun, band dorg tk menyertai pertandingan tu, akhirnya mereka berjaya.) Semua ni adalah atas usaha mereka sendiri. Aku sukakan semangat dorg. Even alat kurang, tp, mereka tetap gigih berlatih. Saling berkongsi instrument. Amat terharu dgn semangat mereka semua. Terlalu byk juga kenangan indah bersama mereka semua. Nasiblah aku masih contact dgn mereka semua di FB. Bolehlah aku bertanyakan khabar kpd dorg smua. :")

Ini antara kenangan yg masih aku simpan utk tatapan semua. Dok selongkar2 balik Myspace aku yg lama duk bersawang tk berbukak tu. Akhirnya jumpa gk. haha.



Skrg, masing2 dah dewasa. Ada yg tgh belajar kt luar negara. Aku sendiri masih kt sini, belajar diploma lg. haha. Tkpe. Rezeki masing2. Aiman tk kisah. Hehe. :D

Berakhirnya musim 2008, diteruskan pulak khidmatku di sini utk tahun seterusnya, 2009. Now, yg tinggal hanya 2. Sorg tu, menyambung pelajaran di Melaka. Papepun, hidup perlu d teruskan. Utk tahun ini, beban aku utk mengajar lebih sedikit kerana kekurangan org. So, aku perlu ajar Percussion, Brass, Wind & Formation. Yg sorg lg yg masih join team aku ni, kekadang tk dpt nk dtg sgt, psl dia pun ada bz ngn hal2 dia gk. So, most of the time, mmg aku je yg byk spend time with band. Walau dia sibuk, tp, dia tetap akan meluangkan masa utk mengajar skali bila dia ada masa free. Nasiblah dia ada. Kalau tk, mati aku nk handle sensorg selalu. haha.

Berkaitan budak band nya pulak, yg senior dh kluar, berganti pulak ngn bdk2 baru. Jumlah ahlinya bertambah, smpai kedengaran ahli yg berdaftar utk band ada dalam 100+ org. Wow. Band high school pun susah nk capai angka tu. huhu. Walaupun ahli nya ramai, tp, dek kerana kekurangan alat, terpaksa di pilih hanya beberapa kerat utk join training band. Sayang sungguh. Kesian kt mereka2 yg tk dpt main. :"(

Utk tahun 2009, byk kenangan manis juga payau. haha. Byk sgt. Andai d ceritakan di sini, tk terdaya utk d isi smua. So, let me pick one of the memory. Tahun ini, (utk kenangan payau) adalah tahun yg paling struggle. Paling byk praktis, dan paling lama abz nya. Sampai ada masanya, mereka semua praktis sampai mlm. Smpai ada parents yg duk tunggu lama, menanti dak2 ni abz training. Leh dikata, dak2 tahun ini, amat tabah. tk byk bantah. Nk tknak, kena ikut arahan. That's what i like bout them. :)

Masa ni juga, (utk kenangan manis), aku mengenali cinta aku yg terakhir, Fatin Nabilah Sa'ari (sila baca post yg sebelum ini, jika anda smua ingin mengenali dia). :")

Ok. tahun 2009 ni, prestasi mereka masih kekal di tahap baik. Batch tahun ini juga, berjaya meneruskan langkah utk menyertai Selangor Band Competition. (Tidak dpt tempat juga). Tp, semangat mereka masih sama. Mewarisi dari senior2 mereka. :))

Ok. Ini antara kenangan yg masih di simpan utk band Convent tahun 2009.


-SPORTS DAY 2009-

-SELANGOR BAND COMPETITION 2009- *1st time dorg guna baju hijau ni utk show* (There's a dark story behind of this uniform. Maybe i'll tell you guys more detail someday)

Tahun 2009, merupakan tahun terakhir aku berkhidmat utk Band Convent. Kerana dgr2 ceritanya, pihak sekolah atau lebih tepatnya, Pengetua sekolah ingin menutup band dri terus beroperasi. Rasa hancur luluhnya hati, bila dpt tau psl bende ni. Usaha dua tahun utk menaikkn band convent, akhirnya jadi mcm tu je? Sedih sesgt. Mcm org tk hargai langsung pe yg aku buat slama ni. Bila benda dpt tau kt exes2 convent yg lain, mereka juga sedih. Ada juga yg cuba utk melawan secara formal, agar band tidak d tutup. Malangnya usaha mereka gagal. Tp, tkpe. tuhan itu maha penyayang. Di berikan pula peluang utk aku smbung pljrn di UiTM Shah Alam utk kos Muzik. Mgkin hikmahnya, Tuhan berikan aku peluang utk menumpukan pada pelajaran, Aku pasti itulh hikmahnya. Tk mengapa, aku redha.

2010, dalam kesunyian meniti sepi, sambil2 melayari FB, tetiba aku d kejutkan dgn gambar. Dua gambar ini:-





Alhamdulillah, aku dpt tau walaupun band di tutup, mereka hanya akan d tutup selepas hari sukan. Tgk pada piala tu, seronok sgt. At least, usaha aku, ada membuahkan hasil. Menjadi johan dalam perbarisan hari sukan. Mereka tidak lupa akan ilmu yg aku turunkan selama ni kt mereka. Nangis gk skit bila tgk gmbr ni dulu. Nangis kegembiraan. Tkpekn??? hehe. Tp dlm masa sama, terasa menangis terkilan, kerana aku tidak ada di samping mereka utk berkongsi kegembiraan. tp, mcm biasa. Aku redha semua ni. :'D

Lepas abz hari sukan, masing2 berubah haluan. Masuk unit2 koko yg lain. KRS, POLIS, PPIM, St. John atau pape sahaja. Memandangkan band dh d tutup, rela atau tidak, mereka terpaksa berhijrah. Ini pun mmbuatkan aku sedih. Aku fhm perasaan dorg semua. Masih sygkan band. Tp, atas dasar terpaksa utk hidup, mereka perlu membuat pilihan yg mereka sendiri tidak rela. What to do? Must follow the flow. ;"(

Skrg ni, kebanyakkan mereka, sedang sibuk melanjutkan pelajaran ke university. Ada yg bekerja. Amat2 merindu mereka. Mereka antara batch yg byk meluangkan masa bersama aku. Terlampau byk kenangan bersama. 2 tahun. Mcm2 ada. Really2 miss u girls. I hope we can make a reunion. To meet up and spend our time together for outing. Really hope that will happen. :"))

2011, tahun yg paling suram. Aku tk tau apa2 pun psl band. Aku just dpt dgr cite, mereka still tutup band dari beroperasi, cuma diperlukan percussion & colorguard utk persembahan hari sukan. That's not a good sigh though. What's going to happen to all the blower section? Akan terkuburkah mereka? Siapa ajar? Semua soalan tu, mmbuatkan aku tk tenang. :(

2012, aku mendapat khabar berita dari one of the 2008 exes, yg Band akan membuat persembahan utk hari sukan. The good news is, dorg akan keluarkan blower section sekali utk persembahan. Alhamdulillah. Maybe this is the 1st step for me to rebuild their basic again. that's the least i can do to help them. teach them the basic.

After 3 years, i didn't set my foot to this school, at last, i did it. Looking at the building, brings back all the memories that i had in this school. :"D
on the 1st day of training, i came & have waited for nearly 2 hours. But, in the end, i got info that they're not having a training on that day. What the.....? i talk to myself, what really happen? why'd they cancel the training so sudden. the best part is, they told to all members the training is cancel through Twitter. WOW, FANTASTIC BABY... hahaha. giler kentang. Maju dak2 band skrg. Tkpelh. Mybe ni dugaan. Terima jelah seadanya. Haha.

The next day, ok. Ada training. Alhamdulillah. adalah nmpk dak2 nya. woodwind masih mampu hidup. yg paling terkilan, brass. Lower brass tkde budak? Upper brass, tk tau pape langsung psl basic tiup? -_- Ke mana menghilang senior2 yg pernah aku turunkan ilmu? yg masih lg bersekolah? knp d biarkan bdk2 ni terkontang-kanting? kesian kt dorg. Hmm. Tkpe. Aku berfikir, mgkin dia rasa tk yakin utk mengajar dak2 tu. Yelh, dh lama tk aktif band. mgkin ilmu2 yg aku bg dulu, byk yg dh hilang. tkpelh. aku fhm. so, dak2 ni smua, dh jd tanggungjawab aku utk ajar. as i mentioned before, hanya basic sebtul basic saja yg aku mmpu ajar. That's what i've done in more than a week. Mengajar dgn sabar dan tenang. tiup, tiup dan tiup. Scaling all the way. Kalau di beri peluang utk mengajar dgn lebih lama, i'allah dorg boleh tiup scaling dgn selambanya. haha. i'allah, next time k? :)

More than a week, aku luangkan masa dgn memonteng kelas kt university utk tolong dorg, mgkin ada yg akan berkata aku ni bodoh, but for me, i feel more satisfied berbuat sebegitu. utk kelas tu, aku rasa tkpe lg. baru 2 kali aku ponteng. tk jd masalah. dh legend kn? haha. Sepanjang training, adalh 3,4 exes dorg yg turun. walaupun tk selalu, at least, dorg ada wat sumbangan serba sedikit dri segi moral. thx jugak kpd 2 org tetamu jemputan yg ada mengajar serba sedikit bdk2 clarinet, terima kasih bebyk. :)

Sepanjang dorg training, terubat rindu aku utk ngajar convent lg. walaupun hanya sekejap dan tidak mengharapkan apa2 belas, aku rasa puas. Walaupun dua minggu, tp, aku rasa hubungan aku ngn dak2 band yg ada skrg, cukup baik. Aku pun senang dgn mereka. I'allah, kita akan bersua kembali di masa akan datang.

Akhir sekali, tiba waktu kemuncaknya. Hari sukan Convent. Aku cuba utk dtg awal, tp, terlepas peluang beberapa saat je utk melihat korg marching. But, it's ok. I know you girls are doing better on marching. I've no worried bout that. :)

Masa persembahan, mgkin ramai yg nervous, agak bersepah sedikit. but it's ok. atleast, korg mampu utk keluarkan sesuatu utk persembahan. Aku faham. lagi satu, even korg tk dinilai pemarkahan utk marching, tp, korg tetap terbaik di hati. Proud of you, girls. :)

So, it's coming to an end. Ingtkn aku nk bergambar dgn semua dak2 band lepas abz persembahan, but, no one mentioned bout that. lgpun, ramai yg dok kejar2 masa, nk bersiap utk cheers. tkpelh. tkde rezeki. :)

Well, abz persembahan, maka tamat jugalah aktiviti utk band. Tkde lg bunyik bising, praktis2 d sek. Pasti terasa, kn? It's ok. Ada rezeki, i'allah korg akan memekak lagi dlm masa yg terdekat ni. manalh tau, kn? hehe. :P

Di akhir entry ni, ku titipkan serba sedikit kenangan yg ada bersama dak2 band. :)











I'll miss you all, girls. Let's keep in touch through FB or Twitter. If u want to, i can even give ya my number for u girls to contact. Hehe. Well, all the best in life. Study come first right now. Anything, goes second. I'm pretty sure, we'll be meet again, someday. Thanks for the memories. Thank you very much. :")

P/S: sepanjang aku mengajar convent, ramai pihak yg cuba menjatuhkan semangat, namun, aku masih tetap dengan pendirian utk tidak meninggalkan band ni terjerumus ke lembah kegelapan. Ramai jugak yg mengatakan aku cukup bodoh, utk tidak mendapat bayaran atas khidmat aku, namun, aku tetap juga membantu, it's about my passion to help you girls. That's why i labeled this band as "My 1st Love". :")

3 ulasan:

  1. I really, REALLLLYYYY love this post! It gave me an impact to stand up from a hard fall and raise my spirit to the max! InsyaAllah I'll try my best to revive my school's band.

    BalasPadam
  2. thanks for your comment. it's okay if we failed once. as long as we didn't lose our hope. don't give up. the sweetest thing will come after the hardship.

    btw, can i know from which school are u from. farrin Skie?

    BalasPadam
  3. Wahhh^^ ta sgke abg fuad suke menulis. Cant stop smiling. I do remeber u. Alwayss cikguu^^ fighting! Fr upcoming dayssss.

    BalasPadam